زنبورداری شهری


 


•   من دوست دارم زنبورداری کنم اما فضا ندارم
•   آیا زنبورداری فقط در روستا امکان پذیر نیست؟
•   زنبورها هیچ گلی در این اطراف پیدا نمی کنند.

•   با این همه سوال هیچ راهی وجود ندارد که من اجازه نگهداری زنبورها را داشته باشم

ما همه آن سوال ها را شنیده ایم ، اینها تنها بخشی از نگرانی هایی است که مردم بیان می کنند، همراه با این پیشنهاد که امکان زنبورداری برای مردم کشور میسر است. در واقع ایده زنبورداری شهری روز به روز محبوب‌تر می‌شود و زنبورداری در مکان‌های کمتر آشکار می‌تواند امکان‌پذیرتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید.

آیا می توانم زنبورهای عسل را بدون قطعه زمین قابل توجهی نگهداری کنم؟
زنبورداری شهری برای تعداد فزاینده ای از زنبورداران امکان پذیر و بسیار لذت بخش است، البته با چند چالش اضافی.

زنبورداری شهری چیست؟
آیا زنبورداری شهری صرفاً عمل نگهداری زنبور عسل در محیط شهری است ، درست است؟
البته در مورد آنچه که تعریف محیط شهری را برآورده می کند، سایه هایی از خاکستری وجود دارد. برای اهداف این مقاله ساده می کنیم و می گوییم….
زنبورداری شهری عبارت است از نگهداری زنبورها در یک شهر یا شهر بدون دسترسی به حیاط بزرگ یا حومه شهر.
نکته اصلی این است که اگرچه ممکن است محدودیت‌هایی در مکان و نحوه نگهداری زنبورهای خود داشته باشید ولی یک محیط شهری می‌تواند کاملاً با زنبورداری سازگار باشد

؛؛  بنابراین چالش ها چیست و چگونه می توانید با آنها مقابله کنید؟ چالش های اصلی چیست؟


چالش محل نگهداری!

واضح ترین چالش این است که کندوهای خود را در کجا قرار دهید. نمای سنتی یک کندوی عسل در حیاط خلوت است که با گل‌های زیبا و رنگارنگ احاطه شده است و جدا از کندو، یک شیء دست‌ساز را در معرض دید قرار می‌دهد. یکی دیگر از منظره رایج و ایده آل زنبورداری شامل کندوی عسل در وسط یک مزرعه است.

همه چیز خیلی رمانتیک است!
البته این واقعیتی است که همه ما تجربه نمی کنیم. اکثر زنبورداران حداقل دارای محدودیت هایی هستند، چه مربوط به فضای موجود، همسایگان، گزینه های جستجوی گیاهان برای زنبورها و غیره باشد.
برای زنبوردار روستایی بسیاری از این موارد ، می تواند نسبتاً ناچیز یا ساده باشد.

در واقع  برای برخی ممکن است در ابتدا به نظر برسد که هیچ گزینه ای وجود ندارد ، اما کمی خلاقیت می تواند کار بزرگی را انجام دهد.بیایید به عنوان مثال فرض کنیم که شما یک حیاط کوچک در شهر دارید یا حتی اصلاً حیاط ندارید. آیا گزینه ای در اینجا وجود دارد؟ اغلب پاسخ مثبت است.

شهر مانند جنگل بتنی است. اگر در آپارتمان زندگی می کنید ممکن است تسلیم این فکر شده باشید که اینکار امکان پذیر نیست ، محل رایج کندوهای عسل در شهر روی پشت بام است . پشت بام ممکن است امکان را برای نگهداری کندو به شما بدهد

چالش دسترسی به گل ها

یکی دیگر از نگرانی های رایج که توسط زنبورداران بالقوه شهری بیان می شود، کمبود گل در محله برای زنبورها است. اگر دیدگاه شما این است، از آنچه ممکن است در تحقیقات بیشتر بیابید متعجب خواهید شد.

زنبورها ظرفیت شگفت انگیزی برای کشف و بهره مندی از انواع منابع گل دارند و این کار را در شعاع وسیعی در اطراف کندو انجام می دهند. این غیر معمول نیست که زنبورها 5 مایل یا بیشتر را برای یافتن شهد و گرده طی کنند. حتی پرتراکم ترین شهرها نیز منابع خوبی در آن منطقه دارند.

البته یک زنبوردار نیز می تواند با کاشت گل به صورت استراتژیک به زنبورها کمک کند تا در طول سال در هر فضایی که در دسترس باشد شکوفا شوند. این واقعیت باقی می ماند که زنبورها بسیار باهوش هستند و فقدان گل در دید شما به خودی خود محدودیتی ندارد.

چالش حساسیت همسایه
زنبورها می توانند پیشنهادی نسبتاً ترسناک برای افراد عادی باشند. ممکن است ده‌ها هزار نیش‌زن که در اطراف پرواز می‌کنند، بر افکار کسانی که کمتر از نحوه زندگی زنبورها آگاه هستند، تسلط داشته باشند. این بدان معنا نیست که نگرانی های همسایگان باید نادیده گرفته شود.زنبورداری هرگز نباید  کار مخفیانه ای باشد ، ایجاد تعامل با همسایگان شاید به ظاهر کار دشوای است ولی مزایای زیادی دارد که ارزش ان بیشتر از بحث با همسایگان است.

یک نویسنده معتبر زنبورداری " مایکل بوش " از نگفتن به همسایگان حمایت می کند . در حالی که ما لزوماً این نظر را تجویز نمی کنیم، این یک واقعیت است که بحث در مورد نگهداری کندوی زنبور قبل از نگهداری ، بسیار آسان تر از یک سال بعد است که همسایه گهگاه شیشه عسل رایگان را دریافت کنند.

تصمیمات خاصی وجود دارد که می توانید برای کمک به آنها نیز اتخاذ کنید. به عنوان مثال، یک زنبوردار باید مسیر پرواز زنبورها را در نظر بگیرد که به کندو می آیند و از آن خارج می شوند. حتی در یک محیط روستایی تر، اگر تنها راه زنبورها برای خروج و بازگشت به کندو از استخری باشد که بچه های همسایه اغلب از آن استفاده می کنند ، باید در این مورد تجدید نظر کرد.

حتی در یک فضای کوچک در یک محیط شهری، اغلب یک راه حل وجود دارد. برخی از زنبورداران عمدا بوته ها یا موانع دیگری را در فاصله کمی از ورودی قرار می دهند تا زنبورها هنگام خروج از کندو مجبور به افزایش ارتفاع شوند.

چالش مقررات و بازرسی ها
در برخی شرایط ممکن است محدودیت‌های محلی برای زنبورداری وجود داشته باشد، اگرچه این به آن اندازه که تصور می‌کنید رایج نیست. در حالی که بررسی مقررات محلی مهم است، بسیاری از مردم متوجه می شوند که هیچ محدودیت عمده ای وجود ندارد ( در بسیاری از شهرها الزامی برای ثبت کندوهای زنبور عسل وجود دارد )

کارهایی که زنبورها انجام می دهند
بیایید اینجا صادق باشیم. چیزهایی که ما در مورد زنبورها دوست داریم این است که آنها زندگی خود را دارند، کارهای شگفت انگیزی انجام می دهند، به محیط زیست کمک می کنند و به ندرت قابل پیش بینی هستند. این آخرین قسمت است که می تواند در محدوده های تنگ یک شهر باعث نگرانی شود.

زنبورها در یافتن منابع خوب، هر کجا که باشند، مهارت دارند. اگر این منابع از دیدگاه انسانی در مکان نامناسبی قرار گیرند، گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود.علاوه بر این زنبورها گاهی اوقات پر ازدحام هستند و زمانی که این کار را انجام می دهند، فقط برای زنبوردار مشکل ایجاد نمی کنند. در مکان نامناسب و در زمان نامناسب، حتی می توانند خبرساز شوند!

اینها تنها بخشی از نکات قابل توجه زنبوردار شهری است و اگر دلتان به سمت زنبورداری معطوف است، از شما می‌خواهیم بیشتر تحقیق کنید و ببینید مسیر شما را به کجا می‌برد و همچنین در عالم مجازی ، زنبورداری محلی را بررسی کنید و بحث را از آنجا شروع کنید.

دیدگاه زنبوردار شهری
با در نظر گرفتن همه این موارد، در اینجا چند کار وجود دارد که زنبورداران شهری می توانند انجام دهند:


•    "منطقه خروج و نزدیک شدن" را با حصار بلند کنید . نصب حصار یا درختچه می تواند به اطمینان حاصل شود که زنبورها بلافاصله پس از خروج از کندو بالاتر از زندگی روزمره پرواز می کنند. این یک روش معمول برای بسیاری از زنبورداران، در داخل یا خارج از شهر است. این همچنین مانعی در برابر باد ایجاد می کند و می تواند به دور نگه داشتن کندو از نگاه همسایگان و رهگذران کمک کند.
•    زنبورها به آب نیاز دارند و برای به دست آوردن آن تلاش زیادی می کنند. اگر زنبوردار برای تامین اب مورد نیاز کاری انجام ندهد ، ممکن است در نزدیک ترین جایی که مطلوب زنبورها ازدحام کنند ، بنابراین مطمئن شوید که یک منبع آب آسان و در دسترس ، همیشه در نزدیکی کندو وجود دارد.
•    گرچه ازدحام ها معمولاً از زنبورهایی با شکم پر و در نتیجه مطیع و آرام تشکیل می‌شوند، اما می‌توانند ترس را در بین مردم ایجاد کنند. مهم است که زنبوردار شهری در مراقبت و اجتناب از ازدحام کوشا باشد
•    هرگز نمی توان مطمئن بود که ازدحام اتفاق نخواهد افتاد، اما اقداماتی وجود دارد که می توان برای کاهش قابل توجه این موضوع انجام داد و اگر آنها ازدحام کنند ، یک موقعیت تاکتیکی از "کندو طعمه" می تواند نتیجه بهتری برای ازدحام نسبت به حیاط خلوت همسایه ارائه دهد.


واقعیت نگه داشتن زنبور در شهر
با همه آنچه گفته شد نمی‌خواهیم به سادگی بگوییم که زنبورداری شهری برای همه در دسترس است و هیچ چالشی به همراه ندارد.

چگونه می توانم بفهمم که کندوی من ، در مکان من رشد می کند؟
تحقیق کنید چون تعداد زنبورداران شهری در حال افزایش است. این افراد قطعا تحقیقات خود را انجام داده و مکان خوبی پیدا کرده اند و متوجه شده اند که همه چیز واقعاً می تواند به خوبی هماهنگ شود.

یک گزینه دیگر ؛ خلاق باشید
اگر زنبورداری شهری برای شما امکان پذیر به نظر نمی رسد، گزینه دیگری وجود دارد که بسیاری از چالش های خود را دور می زند اما همچنان شما را به عنوان یک زنبوردار تمام عیار مطرح می کند!
به بررسی امکان نگهداری در حاشیه شهر خود بپردازید

برای اینکار نیازی به یک بررسی طولانی در حومه شهر نیست. اگر شرایط برای نگهداشتن کندو در خانه برای شما مقدور نیست مایوس نشوید زیرا ممکن است کسی در گوشه و کنار یا چند خانه دورتر موقعیت مناسبی داشته باشد. از اطراف و پیرامون خود به خصوص در گروه های مجازی زنبورداری تحقیق کنید تا به نتیجه برسید

در واقع ممکن است برای مراقبت از کندوی زنبور عسل خدمات ارزشمندی در نظر گرفته شود. ما قبلاً بحث کرده ایم که چگونه کشاورزان بادام کالیفرنیا هر سال زنبورهای عسل را در مقیاس وسیع اجاره می دهند. خوب به یک نسخه کوچک از آن فکر کنید. افرادی در اطراف وجود دارند که فواید زنبورها و گرده افشانی آنها را دوست دارند، اما زمان یا تمایلی برای مدیریت کندو ندارند.
مشکلی نیست! پیشنهاد مراقبت از زنبورها برای آنها ، در زمین آنها.

شما کندو را تهیه و نصب می کنید، با بازرسی از کندو مراقبت می کنید و به طور کلی کارهایی را که زنبورداران باید انجام دهند را انجام می دهید. اما اتفاق در زمین شخص دیگری است.  "میزبان" فواید گرده افشانی و شیشه های گهگاهی عسل را می بیند و شما زنبوردار می شوید. این یک ترتیب نسبتاً رایج است و ارزش بررسی دارد